کد مطلب:210939 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:205

مذاهب و نحل زمان امام صادق
در سابق اشاره شده كه مذاهب و عقاید و آرائی كه پس از سقیفه بالاخص بعد از جنگ نهروان و ظهور خوارج بروز كرد كه بر امام واجب گردید درباره رفع این شبهات و ریشه كن نمودن عقاید موهوم و خرافی شروع به طرح موضوع توحید نمود و در خلال استدلال این توهمات را ریشه كن فرماید اكنون به اصول فرق اسلامی در این عصر می پردازیم.

حدیثی از پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده كه فرمود ستفرق امتی علی ثلاث و سبعین فرقة كلهم فی النار الا الواحده این پیش بینی و اخبار از آینده از اعجاز پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم می باشد كه می دید تفرقه امت متعاقب تفرقه سایر اممی كه به رهبری پیغمبران سلف دعوت شده اند 73 فرقه خواهند شد و آن فرقه ای كه ناجی و رستگار است دسته ای هستند كه پیرو امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب و یازده نفر اولاد او می باشند و به فرقه امامیه و شیعه اثنی عشریه مشهور و معروف شده اند از این 73 فرقه آنها كه در عصر امام ششم فعالیت داشتند و متشكل و منشعب و مشارالیه بودند چهار فرقه بودند.

1- مرجئه 2- معتزله 3- شیعه 4- خوارج. این چهار فرقه موجه بودند ولی فرقه دیگر به نام غلات وجود داشتند كه آنها كافر شناخته شدند.



[ صفحه 14]





جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه

چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند



اذا افترقت فی الدین سبعین فرقة

و نیفا كما قد جاء فی واضح النقل



و لم یك منهم ناجیا غیر واحد

نبین لنایا ذالنباهة والفضل



افی الفرقة الهلاك آل محمد

ام الفرقة الناجون ایهما قل لی



فان قلت هلاكا كفرت و ان

نجوا فلما ذا قدم الغیر بالفضل



فرقه های اسلام 73 فرقه خواهند شد یكی از آنها نجات خواهد یافت و باقی در دوزخ اند تو بیان كن كه علی و اولادش اهل نجاتند یا دیگران اگر بگوئی اهل بیت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در هلاكند كافر می شوی و اگر بگوئی آنها ناجی هستند پس چرا در خلافت او اختلاف می كنی